Monday, June 22, 2009

FOR YOUR INFO
KERACUNAN RACUN MAKHLUK PEROSAK
Pengenalan
Racun makhluk perosak adalah bahan yang digunakan untuk
memusnah dan mengawal serangga atau tumbuhan perosak.
Contoh racun makhluk perosak ialah racun parakuat,
organofosfat, organoklorin, glifosat dan karbamat. Racun
makhluk perosak berguna untuk mengawal makhluk perosak dan
meningkatkan penghasilan pertanian tetapi ia juga berbahaya
kepada manusia.
Bagaimana keracunan boleh berlaku?
Seseorang boleh terdedah kepada keracunan racun
makhluk perosak melalui 3 cara:
1. Tertelan makanan atau minuman yang dicemari racun
makhluk perosak.
2. Sentuhan kulit dengan racun makhluk perosak.
2. Terhidu racun makhluk perosak.
Pekerja yang berisiko
Siapakah pekerja yang berisiko?
Contoh pekerja yang berisiko adalah;
• Peladang/petani
• Pekerja ladang/estet
• Pekerja kilang racun makhluk perosak.
Gejala
Pendedahan kepada racun makhluk perosak boleh
menyebabkan kecederaan kepada badan, antaranya seperti
berikut:
• Kesan serta-merta seperti sakit kepala, loya,
berpeluh, kulit merengsa dan kematian.
• Kesan jangka masa panjang seperti tangan
mengeletar, kelupaan, kurang daya ingatan, kurang
daya tumpuan, kekuningan mata serta keletihan.
Komplikasi
Apakah yang paling teruk boleh terjadi akibat keracunan ini?
• Kerosakan kekal fungsi ginjal (buah pinggang), hati,
paru-paru dan saraf serta kemandulan.
•Kematian.
News Updates
NNIIOOSSHH U: p Vdoaltuems e: 2V,o Nluummeb 2e,r N 1u0m, b2e0r0 190, 2009
FOR YOUR INFO
Rawatan
Rawatan kecemasan perlu diberi serta merta untuk
menyelamatkan nyawa mangsa.
• Bawa mangsa terlibat ke tempat yang selamat yang
mempunyai pengudaraan yang baik seperti kawasan lapang
• Tanggalkan pakaian yang tercemar
• Jangan cuba memaksa pesakit untuk muntah
• Bersihkan bahagian tubuh atau anggota yang tercemar
dengan racun makhluk perosak menggunakan air yang
banyak selama 15-20 minit.
• Hantarkan mangsa terlibat ke hospital dengan segera.
• Jangan lupa, bawa bekas racun yang terlibat ke hospital
bersama pesakit.
Pencegahan keracunan racun makhluk perosak
Bagaimanakah saya boleh mencegah kejadian keracunan racun
makhluk perosak?
• Pastikan anda tahu jenis racun makhluk perosak yang
digunakan
• Patuhi setiap arahan pengendalian racun makhluk perosak
yang dibekalkan oleh pengeluar setiap masa
• Amalkan teknik pengendalian yang selamat
• Labelkan bekas racun makhluk perosak dengan betul
• Simpan racun makhluk perosak di tempat yang berkunci
dan berasingan dari barang-barang lain.
• Jangan pindahkan racun makhluk perosak ke dalam bekas
lain; gunakan bekas yang asal sahaja.
• Jangan gunakan semula bekas racun makhluk perosak
yang telah kosong.
• Lupuskan semua bekas racun makhluk perosak yang
kosong dengan menanam dalam tanah yang sesuai atau
hantar kepada pihak tertentu yang dilantik.
• Gunakan alat pelindung diri yang sesuai dengan cara yang
betul.
Apakah amalan pengendalian yang selamat?
 Memakai pakaian dan peralatan pelindung diri yang sesuai.
 Sentiasa menggunakan sarung tangan semasa membancuh racun makhluk perosak.
 Jangan makan, minum atau merokok semasa mengendalikan racun.
 Semburan racun makhluk perosak mestilah menurut arah angin.
 Basuh bahagian badan yang terdedah SEGERA dan mandi selepas setiap kali mengendalikan racun
Apakah amalan pengendalian yang selamat?
 Memakai pakaian dan peralatan pelindung diri yang sesuai.
 Sentiasa menggunakan sarung tangan semasa membancuh racun makhluk perosak.
 Jangan makan, minum atau merokok semasa mengendalikan racun.
 Semburan racun makhluk perosak mestilah menurut arah angin.
 Basuh bahagian badan yang terdedah SEGERA dan mandi selepas setiap kali mengendalikan racun
Apakah pakaian yang sesuai dan selamat semasa mengendalikan racun makhluk perosak?
 Baju berlengan panjang dan seluar panjang.
 Topi
 Apron plastik
 Kasut/but keselamatan
 Sarung tangan getah
 Topeng muka
 Kacamata pelindung mata
Notifikasi
 Mengikut Peraturan 2004, Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (Notifikasi Kemalangan, Kejadian
Berbahaya, Keracunan dan Penyakit Pekerjaan), adalah menjadi tanggung jawab:
 Majikan
 Pengamal perubatan yang merawat
 Untuk notifikasi penyakit pekerjaan kepada Jabatan Keselamatan dan Kesihatan.

Thursday, June 4, 2009

Rancangan Pelajaran Harian

Nama Guru.

Darjah.

Tarikh: Masa:

Bil Pelajar:

Tajuk: Mempromosi Jualan Mata Pelajaran: K. Hidup

Ringkasan Pelajaran:

Mendedahkan pelajar perbezaan pembungkusan yang menarik dan kurang menarik

Isi kandungan:

  • Maksud promosi
  • Tujuan promosi
  • Jenis pembungkusan
  • Ciri pembungkusan yang menarik

Strategi/Kaedah/Aktiviti:

  • Tunjuk cara

Elemen bestari yang dapat diterapkan:

  • Berhati-hati ketika memilih barangan dan membuat pemilihan yang tepat ketika membeli barangan

Penilaian hasil pembelajaran:

  • Apabila murid dapat membezakan di antara dua produk yang sama iaitu dengan menyatakan produk yang lebih menarik
  • Apabila murid memilih produk yang ingin di beli dan kenapa mereka memilih produk tersebut

Hasil Pembelajaran

Murid-murid dapat membanding beza bungkusan yang menarik dan kurang menarik Aras : 2

Objektif pelajaran( Kognitif,psikomotor,& afektif )

Selepas P&P, murid-murid dapat:

  1. menyatakan empt jenis pembungkusan
  2. membandingbeza bungkusan yang menarik dan kurang menarik
  3. menyatakan sekurang-kurangnya tiga ciri pembungkusan yang menarik

Pengetahuan sedia ada: Murid-murid pernah melihat pelbagai jenis pembungkusan

Nilai murni/Pendidkan alam sekitar/Kajian Masa depan/Kemahiran berfikir/Langkah Keselamatan: Berhati-hati memilih barangan.

Bahan Bantu Mengajar: Krim Mandian,krim mandian isian semula,minuman dalam kotak,minuman dalam tin,gambar jenis pembungkusan.

Langkah-langkah (masa )/tajuk/Isi Kandungan. Aktiviti Catatan

Set induksi (5 minit) Guru meminta murid

Membandingbeza bungkusan yang membezakan diantara dua produk

menarik dan kuran menarik. A dan B

Produk mana yang lebih disukai Guru menyoal murid produk mana

dibeli dan mengapa? yang lebih disukai dan akan dibeli,

seterusnya kenapa memilih produk
tersebut.
Langkah 1
Ciri-ciri produk Murid membandingkan dua produk
yg mempunyai kandungan yg sama
tetapi pumbungkusan berbeza
Jenis pembungkusan Guru menanya kpd murid pembung
- kotak kusan yg biasa dilihat
- tin Guru menunjukkan jenis-jenis
- botol pembungkusan
- plastik